Wednesday, May 20, 2015

From the Canson Book (the journal)

I really haven't shown you very much of my journal lately. It's not that I'm not journaling, it's just that I'm not doing a lot of decorative stuff to it and most pages are just writing with an image here and there like a postcard I like or some stickers or ephemera.

I also have been pasting in a lot of photographs, but they are photographs that I already showed on the blog, so nothing new there.
I did do the odd sketch and drawing or doodling and a little collage, but not much.

Anyway, the Canson Book (my current journal) is in full use and pretty full already, but I have not deemed most of it very interesting for you to look at. Still, I believe that is in itself interesting too. I think it's important to show real life journals and not those that are fit for a magazine or a book. A journal is supposed to be an instrument of reflection and expression and if it's doing that for you it really doesn't matter what it looks like.

So for the sake of 'keeping it real', here is a selection of some spreads of the Canson book from the last few months.
















About 75% of the journal looks like the first three spreads. Writing and some imagery or ephemera without any further decoration. The sketching and painting happens very very rarely. I cannot emphasise that enough, haha.

Keep your journal in a way that works for you. Don't be blinded by all the amazing stuff people are showing on the internet. Blogs, magazines and books have a way of warping the truth and making you think that all worth while journals are art books with exceptional art page after page.

A journal is amazing because it is a reflection of you and your life story. It serves its purpose if you feel you can put yourself on the page in whatever form that is working for you. For me that means a lot of writing, for you it might mean a lot of doodling. It's all good.

Wishing you all a wonderful and artsy day, with or without your journal. ;-)


7 comments:

  1. I was thinking, when going through your post that, your journal is so much of you and your life story. I can't read it but, just the lay out and the pictures tell me that you have a full and meaningful life that you truly enjoy. Thanks for sharing.
    Barb
    USA

    ReplyDelete
    Replies
    1. I do believe the journal is a reflection of my life, but trust me: there's a lot of whining and complaining on those pages too. I put a lot of demands on myself and that can lead to self imposed stress. The writing helps me to get the junky thoughts out of my system and to get my thinking and my priorities straight. ;-)

      Delete
  2. What a beautiful and inspiring journal! I would love to star one but got completely overwhelmed at the complexity and cost of the 'usual' very arty journal pages with using lots of products and ditto lots of layers! Yours is truly what a journal in the real sense of the word should be! Your thoughts, and images that inspired them

    ReplyDelete
    Replies
    1. A journal should be real. It's not about the layers or the art or anything really. You might like to read a precious little gem by Dan Price called "How to make a journal of your life". It was written in 1999, but it's still for sale and my absolute favorite journaling book. It really is about the joy of journaling. It might get you over the hump.
      It doesn't take much to journal, a pen and paper will do. The rest is up to you.

      Delete
  3. Fijn dat je deze pagina's ook laat zien en nog eens benadrukt waar het eigenlijk om gaat. Het kan inderdaad wat intimiderend zijn om al die prachtige voorbeelden te zien. Hoewel deze pagina's er ook erg leuk uitzien vind ik. Het is ook niet praktisch als er altijd een enorm kunstwerk gemaakt moet worden wanneer je gewoon wat wilt schrijven.
    Mag ik vragen welke zwarte stift/pen/verf je gebruikt hebt voor de pagina's 9 en 10? Ik ben hier nog naar op zoek net als naar een fijn schrijvende ballpoint. De pennen die ik ergens bij krijg schrijven vaak het fijnst, maar daar ben ik inmiddels wel een beetje doorheen;-). Ik heb laatst zo'n ergonomische stabilo ballpoint gekocht. De wat dikkere zachte punt is wel fijn, maar hij ligt niet helemaal lekker in de hand. Ik hoop dat jij als ervaren schrijver nog wat tips voor me hebt? Alvast bedankt!

    Groetjes,
    Alice

    ReplyDelete
    Replies
    1. De droedelpagina's zijn gedaan met een stabilo point 68 viltstift. Die hebben wat mij betreft een ontzettend prettige punt om mee te tekenen. Het enige minpunt is dat ze niet watervast zijn, dus ik kan er niet over met waterverf of zo. Voor tekeningen die ik met waterverf in wil kleuren gebruik ik vaak watervaste tekenpennen van bijv. Faber Castell (Pitt) of Copic. Die zijn er in allerlei maten.
      Ik hou van vrij dikke pennen met een hele fijne punt. Ik heb onlangs een uni jetstream 4+1 pen gekocht bij penstore.nl. Dat is een vierkleurenpen met ingebouwd vulpotlood en gummetje. Echt ideaal en hij schrijft heerlijk vloeiend. Ook fijn zijn de pilot juice pennen die in heel veel kleuren verkrijgbaar zijn. Beiden zijn verkrijgbaar in verschillende dunne punten. Kijk maar eens op penstore.nl (sowieso een pennenwalhalla).
      Een absoluut favoriete pen van mij is een hele goedkope pen die ik alleen maar zo nu en dan bij de V&D kan krijgen het is lekker dikke pen met gelinkt en een hele fijne punt. Hij heet supertank 818, maar heeft geen echte merknaam. Die pennen liggen echt door het hele huis bij mij en als ik bij de V&D kom neem ik er altijd weer een paar mee. Ik heb er wel eens online naar gezocht, maar kan ze nauwelijks vinden. Zul je altijd zien. ;-)
      Hopelijk heb je hier wat aan.

      Delete
    2. Daar heb ik zeker wat aan Carin, dankjewel!
      Nu kan ik een stuk gerichter zoeken.

      Delete

I appreciate each and every comment. They make me really happy. I don't like spammers though and that's why the word verification is turned on. I know it's a pain, but I hope you understand.

I try to respond to all comments by directly replying in the comment section, but please understand that sometimes this may take some time. Know that I read them all and that they make my day.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...