Monday, August 6, 2012

Step by step journal spread

The past weekend I spent a lot of hours at my journaling table preparing spreads in my journal for writing. I will show those to you when they are fully finished. I am planning a journal spreads post on Friday.

But while working I thought it might be nice to do a post where I show the making of a journal spread from almost start to finish. I say 'almost start', because as you may remember I prep my journals ahead of time with paint so they have a little color on the page when I start working on them.

So here's a step by step photo shoot of one journal spread.

The spread started out very pink. It's acrylic craft paint rubbed on the page with a baby wipe!

I added tape to the top and bottom and some scrapbook borders to the center of the pages.

Then I got my wonderful paint markers and added a border of dots around the spread.

Time to go through my stash of magazine images and pick two focal images that seemed to fit perfectly together.

I added some words and outlined both text and images with a dashed line in green and white paint marker.

I decided to ad a dashed line alongside the central strips of scrapbook borders as well.

I wanted to bring out the green in the picture of the purse and added some bright yellow green washi tape.

Some pretty store bought stickers were added and the letters almost accidentally spelled 'keep'.

Time to ad some text of my own, inspired by the word 'keep'. I took some washi tape and a template and wrote.

I went over the writing on the tape with a thicker marker and taped the words onto the spread.

Wanting to ad some final details, I stamped some flowers on pretty paper and cut them out.

Those were added as a final touch and now I considered the page all done. Voilà!  All ready for writing!

And here's some details from the spread so you can see it more up close. It helps see the effect of the baby wipes better and the different colors of the paint markers as well.





Please let me know if you enjoy seeing these step by step demonstrations. I have another one in the making of a mixed media spread in my sketchbook (which is on hold right now, because the studio is too warm to work in), so you can look forward to that. It's quite easy and fun to do, so I wouldn't mind doing more of these if you're interested in my process. If you have any questions feel free to ask, I love answering questions about my work.

For now I wish you all a wonderful and artsy week!

26 comments:

  1. heel fijn dat je het proces vanaf het begin laat zien

    ReplyDelete
  2. Dank je wel voor deze step-by-step! Het inspireerd het me om mijn altered book weer op te pakken, alle pagina's zijn geschilderd en klaar om te versieren. Ik vind het effect van de babydoekjes trouwens heel erg leuk, dat ga ik zeker uitproberen.

    ReplyDelete
  3. I love seeing posts like this, Caatje! I would read as many as you are willing to post. It is helpful to see people's processes from beginning to end.

    ReplyDelete
  4. Yes, I would love to see more posts explaining your process. I'm fairly new at art journaling, and I would love to learn more. I feel somewhat "stuck" right now, so your pages in process are really a help to me. Thanks for being willing to share. Linda E.

    ReplyDelete
  5. Yes, I love seeing these, Caatje. Wonderful!

    ReplyDelete
  6. Thank you. I would love to see more.

    ReplyDelete
  7. Altijd inspirerend om het proces te volgen, dank je voor het delen. En ja, ik zie graag meer 'step-by-step' berichten van je tegemoet. Die babydoekjes zijn dat oliehoudende doekjes ofzo? Ik ben al erg lang uit de kleine kinderen dus weet niet wat er nu op dit gebied in de handel is.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Op de verpakking staat (het is een of ander huismerk) staat 'babydoekjes met lotion'. Heb er verder ook geen verstand van, maar deze werken prima. Ik kan me zo voorstellen dat het met natte lappen of zo ook zou werken, maar deze zijn zo makkelijk in het gebruik en je kunt meteen tussendoor je handen even schoonvegen, haha.

      Delete
  8. I love the step by step in this tutorial. And I love what you've accomplished with it.

    ReplyDelete
  9. Caatje, this is wonderful! Thank you so much for sharing and showing such detailed info on your page process. I feel confident that I can now duplicate this process on my own page. I cannot thank you enough.

    ReplyDelete
  10. Heerlijk, dit soort tutorials! Ik zie er graag meer :-).
    Mijn meiden en ik zijn een tijdje terug ook aan het 'art journallen' geslagen. De laatste weken zijn we er echter niet meer mee bezig geweest en we willen dat binnenkort toch weer gaan doen. Nou heb ik nog een vraagje voor je: in onze art-journals blijven soms de bladzijden erg hardnekkig aan elkaar kleven waardoor onze 'kunstwerken' beschadigd raken; gebruiken wij de verkeerde verf misschien? We hebben o.a. de grote tubes acrylverf van A.ction. Ligt het inderdaad aan de verf, of is er misschien een truukje om dat te voorkomen?
    Fijne week en geniet van het heerlijk weer op je prachtige eiland.
    Groetjes, Anita

    ReplyDelete
    Replies
    1. Leuk dat jullie aan het creativeren zijn geslagen, Anita! Inderdaad kan acryl soms plakkerig zijn, hoe meer lagen hoe plakkeriger en ook hoe dikke de verf hoe plakkeriger. Het helpt om de verf met water te verdunnen. Daarmee wordt ze wel transparanter, maar ook minder plakkerig. Een andere oplossing is om een sprayvernis aan te schaffen en de pagina's te sprayen, zodat ze niet meer plakken. Ik heb ook gehoord dat sommige mensen talkpoeder erop gooien en uitsmeren. Er bestaat ook vloeibare acrylverf (van Golden) en die schijnt ook niet zo te plakken. Ik denk dat het ook best merkafhankelijk kan zijn, maar ik heb niet genoeg ervaring met veel verschillende merken. Het helpt mij om de verf goed in het papier te wrijven met bijv een babydoekje of bankpasjes of dus inderdaad de verf te verdunnen met water. Hopelijk helpt dit met jouw probleem. Veel succes!

      Delete
    2. Caatje, bedankt voor je snelle en uitgebreide reactie! We gaan jouw tips zeker proberen.

      Delete
  11. Thanks all! It's obvious you appreciate a step by step kind of post, so I will definitely do more in the future!

    ReplyDelete
  12. So inspiring, as your pages always are, but great to see how you built it up. I love the stitching style detail. I might give this a go - i hope that's ok!x

    ReplyDelete
  13. It's wonderful to see your process. I recently bought some baby wipes & am eager to try the technique.

    ReplyDelete
  14. Caatje bedankt voor het delen, ik zou het leuk vinden als je nog eens een keer een stap voor stap pagina laat zien, ik kan er een hoop van leren. Groetjes Laura

    ReplyDelete
  15. Hoi Caatje, heel leuk en leerzaam om te zien. Er zit toch meer werk in dan je op het eerste gezicht zou denken, op elke bladzijde. Wat grappig was... ik zag de letters van keep, maar zag er eerst Epke in. Ik dacht dat je in de Olympische mood was en Epke bedoelde. Maar jouw bedoeling was dus anders, zag ik in het onderschrift. Grappig he, iedereen ziet er iets anders in.
    Het zou ook heel leuk om jouw mixed media stap voor stap te kunnen zien. Ik zie ernaar uit!

    ReplyDelete
  16. I love your step by step!
    It's great to see how you can create something great with some easy steps.
    If I may ask, what paintmarkers do you use?
    Cause I might want to get some myself!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jacolien. They are the UniPosca paintmarkers. They come in many different colors and sizes and are wonderfully opaque over everything.

      Delete
  17. I absolutly would love to see more step by step...I squeal (yes, outloud, much to my dogs dismay) whenever a new post shows up in Google reader. I'm a Caatje blog addict...:)
    Thanks so much for putting yourself out in the world to help inspire people like me who love to art journal but never quite know where to start...
    your work... is AMAZING
    With Love,
    Lhia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh Lhia, you made me laugh and blush at the same time. :-) Thank you.

      Delete
  18. I'm new to art journaling- your step by step process description is very helpful- would love to see more!

    ReplyDelete
  19. Caatje, I love your step by step process and like the way you used stencils to write your words on tape. I too use black dashes and white dots on my journal pages and I also love borders to define the space. I like that you used washi tape to make your page borders and then used the white dots outlined in black. Very nice! I'm your newest follower, hope you will come over and follow me too!

    ReplyDelete

I appreciate each and every comment. They make me really happy. I don't like spammers though and that's why the word verification is turned on. I know it's a pain, but I hope you understand.

I try to respond to all comments by directly replying in the comment section, but please understand that sometimes this may take some time. Know that I read them all and that they make my day.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...